– Go to Sea-veckan fokuserar på havet och hur mycket det betyder för oss. Den här februariveckan är en del av Göteborgs 400-årsjubileum som på sikt ska skapa inresande turism under en annars lugn period. Men framför allt ska den inspirera göteborgarna och förhoppningsvis skapa stolthet över den stad vi lever i, säger Camilla Nyman, tf VD för Göteborg & Co.
Det blir bland annat ”pop up-restauranger”, i form av soppcontainrar, där åtta kända Göteborgsrestauranger serverar värmande fisksoppa. De kommer att sättas upp på fyra olika platser; Drottningtorget, Gustaf Adolfs torg, Esperantoplatsen/Feskekörka och Kungsportsavenyn plats. Öppet mellan 11.00-14.00 på vardagarna och 12.00-15.00 på lördagen.
Restauranger som deltar är: Brasserie Lipp, Familjen, Gothia Towers restauranger, Koka (f.d. Kock & Vin), Restaurang Gabriel, Sjömagasinet, Swedish Taste och Wasa Allé. Flera restauranger erbjuder skräddarsydda menyer och annorlunda matupplevelser under Go to Sea-veckan. Man kommer kunna äta middag i mässen på jagaren Småland eller vid långbord i Feskekörka.
I Nordstan blir det ett brett program där man kan lära sig hur man filear fisk, nya marina arter, hur man lagar god vardagsfisk men även om nedskräpning och föroreningar. Allt med anknytning till havet och det ges även många tillfällen till provsmakning. Programmet pågår 27-28 februari samt 1 mars. Tidigare under veckan, den 25-26 februari, bjuder Feskarbröderna på nykokta musslor vid scenen.
Bakom satsningen står Wallenstam, Göteborgs Köpmannaförbund, Göteborgs Restaurangförening (GRF), Göteborg 2021 och Göteborg & Co.
Hela programmet finns på hemsidan www.goteborg.com/gotosea

Dryckesportalen - Evenemang